måndag 22 november 2010

Adventsveckan startar...



Tänk i helgen som kommer är det första advent...

...Jag kan inte förstå att tiden har gått så fort. Förra årets vinter trodde jag aldrig skulle ta slut. Men efter vintern kom ju våren med sin strålande sol och knopparna som sprack och blev till en ljuv sommar. Sommaren övergick så småningom till en färgsprakande höst med frostiga nätter. Och nu, helt plötsligt utan att man har hunnit med är vintern tillbaka igen.

Jag känner mig som barn på nytt när man ser snöflingorna som virvlar i luften. Jag blir så sugen på att ta fram sparken och göra snögubbar, snölyktor, snöänglar och allt annat man kan göra i snön. Överallt i stugorna lyser det så mysigt i de mörka vinterkvällarna. 

Nu är adventsveckan här och det innebär julpyssel.
Jag får äntligen börja på riktigt. Lingonris, granris och mossa är plockat för länge sen. Hyacinter  och andra julblommor får köpas. Mina adventsfat dekoreras och ljusen får tändas ett efter ett.
Adventsstakarna och julstjärnorna får komma upp i fönstren. Kottetomtarna ska få flytta fram. Ett par kransar tänkte jag linda. Ute på trappan får man göra mysigt med belysning och granar. Glögg kan drickas och pepparkakor ätas. Julklappar inhandlas för att sedan lindas in i fina paket. Vi samlas och gör eget julgodis och julbakar.

-Det är väl en otroligt mysig tid vi har framför oss?

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar