söndag 28 november 2010

Borta bra men hemma bäst...



Hemma igen!
Då möts vi av ett hus som står i riktig vinterskrud, det har snöat både i natt och under dagen. Ute bäddas vi in i snön, men inne är det varmt och skönt. Vi fick verkligen en riktig vinter till advent. Första ljuset är nu tänt. Nu är det bara att luta sig tillbaka och ta in stillheten, för en stund.

Helgen har vi njutit av i fulla drag!!
I fredags strosade vi (jag och systeryster) runt i lite affärer i Stockholm, medans karlarna fick sköta matinköpen. På kvällen hade vi bord bokat på en spansk restaurang, där vi blev serverade tappas. Efter resturangbesöket begav vi oss till Skrapan för att få en blick över stan.
-Vilken utsikt och vacker vy.

Igår besökte vi julmarknaden i gamla stan, då fick man riktig julkänsla, bland julgodis, glögg och pepparkakor. Kylan bet i kinden och snöflingorna dalade ner på marken bland kransar och julbockar.
Sen avnjöt vi en mysig fika i värmen, följt av en tur till Naturhistoriska och Cosmonova.

Efter en lång kall dag tog vi oss hem till syrrans lägenhet igen. Där vi alla fyra hjälptes åt att tillaga middagen.
Som bestod av kycklingfiléer (fyllda med soltorkade tomater och vitlöksröra) och skivad rostad potatis med sockerärtor, solroskärnor och flingsalt. Till det gjorde vi tzatziki och en jättestor god sallad. Mums...vi åt så vi nästan sprack!!

I morse gick bussen hem igen. Vi har haft en otroligt mysig helg och det var så roligt att åka iväg och hälsa på dem. 
Fast jag intygar att ordspråket stämmer: 


Borta bra
men hemma bäst.


Det finns nog ingen som är så hemmakär som jag. Jag har under den här helgen kommit fram till något som jag egentligen har hävdad hela livet: att jag absolut inte är någon storstadsmänniska.
Jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt.
-Här, där jag har mitt ljuvliga lantliv.


Många varma adventskramar
till er från lilla mig...

1 kommentar:

  1. Vist är det skönt att åka bort ,och det är nyttigt....
    Man tar vara på det man har hemma och är nöjd och tacksam för det man har i sitt hem och runtomkring.
    Egentligen borde man åka bort oftare ...ju nöjdare blir man hemma sedan:)

    SvaraRadera