tisdag 2 november 2010

Hem ljuva hem



Jag kände för att höstpyssla lite...


...så jag klädde vår ytterdörr med denna lönnlövskrans.



-Vi bor i en riktig "gammal bondkåk",
som de flesta andra som bor på en gammal gård på landet.

Huset är rött med vita knutar, har 8 rum med kök och är byggt i slutet av 1800-talet. Gården har gått i Andersson´s-släkten i flera generationer. Det var min sambos farfars farfar som köpte den en gång för länge sedan.

Jag och A flyttade in här för ganska precis ett år sen. Det känns så underbart och det är verkligen något visst med att bo i ett gamalt hus. Det är lite snett här och där invändigt, men vilken charm och vilken känsla hela det här huset andas.

Tyvärr finns inte alla gamla underbara detaljer kvar, som jag hade önskat. Kakelugnarna och vedspisen är borta, det finns inga spröjsade fönster och de vackra dubbeldörrarna som en gång satt på framsidan är också spårlöst försvunna.
Men ingenting är omöjligt att återställa och min förhoppning är att vi i framtiden kommer att kunna göra det. 

Sen måste jag ju säga att jag är otroligt lycklig över det som faktiskt är bevarat. Under korkmattorna finns det ju gamla fina trägolv och i taket sitter det riktig gammal pärlspont. Och invändigt i huset är alla gamla dörrar kvar, på hela nervåningen är det till och med gamla spegeldörrar.
Så det är bara att ta en dag i taget och fixa lite då och då.

-Med den rätta känslan är det inte svårt att få till resten.


Ha en underbar tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar