torsdag 23 december 2010

Godmorgon!

Idag är det alltså dan före dan...
...kan ni förstå hur tiden har kunnat rusa iväg så? Själv förstår jag ingenting. Jag tycker nämligen inte att det var länge sen det var jul och nu har hela året gått ett varv.

Är det någon högtid som just är en tradition, så är det väl jul. Alla familjer har ju sina egna traditioner. 
-Hur firar ni?

I vår familj har vi alltid firat jul på samma sätt sen jag var liten. Med att klä granen tillsammans dagen före julafton. Vi äter jullunch och vi tittar på kalleanka och öppnar julklappar. Men vår främsta tradition är i alla fall julfrukosten med "tomten från kyrkberget".

Varje julaftonsmorgon (25år i rad) prick kl 9:00 kör det upp en liten bil på garage uppfarten hemma hos mamma och pappa. Ur den lilla bilen kliver "tomten från kyrkberget" och hans "tomtemor".
Efter en stund knackar det hårt på dörren, jag och min syster springer lika förväntansfulla varje år och öppnar:
Där ute står vår underbara tomte och frågar om det finns några snälla barn?
Efter att tomten har lämnat klapparna så äter vi en härlig julfrukost tillsammans, som min fina mamma alltid har ordnat så bra.



Tomten från kyrkberget med sin tomtemor...



Vi får väl se om vår tomte orkar komma i år, han är nu 93år fyllda och tomtemor är nästan ikapp med sina 91år. Jag är så otroligt tacksam för alla dessa underbara jular de har firat med oss, för att sedan åka hem och fira vidare med sina egna barn och barnbarn.
Jag hoppas att tomten orkar komma även i år, skulle han inte göra det så har jag verkligen full förståelse. Men jag vet ju vart "kyrkberget" ligger och då får vi väl åka dit och leta reda på honom och åtminstone önska honom en riktigt God Jul!!


Ha det bra.
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar