fredag 10 december 2010

Härliga fredag!

 
På något vis är alltid fredagarna den bästa dagen på hela veckan. Jag kan inte förklara vad det är som känns så bra. Det kanske är den härliga känslan som ligger sen jag var liten. För då gjorde vi alltid något mysigt av varje fredag. Vi hade alltid lite extra god mat, hela familjen samlades och mös framför TV-n bredvid den sprakande kakelugnen och vi fick alltid vara uppe lite längre på kvällen, när det inte var skola dagen efter.

Fortfarande (även fasta jag är vuxen) har jag samma känsla varje fredagsmorgon när jag vaknar.
-Det är något speciellt med fredagar och den känslan vill jag aldrig släppa ifrån mig!
Denna underbara fredag börjar med en sol som dansar i den gnistrande snön från en klarblå himmel.
Dax att ta sig ut på en härlig morgonpromenad med Diezel.
Ikväll blir det glöggkväll...mysigt.

Hoppas bara att vi inte missar hela idol, det är ju trots allt finalen ikväll. Båda idolerna är så duktiga. Minnah med sin charm och härliga röst. Jay med den underbara rösten som man bara vill höra mer och mer av. Jag måste nog säga att jag aldrig har hört någon med sån underbar röst förut. Ska bli spännande att se vem av dem som vinner.



Lagrade äpplen från våra egna fina äppelträd...kanske passar bra till glöggen.


Idag tänkte jag bjuda er på ett litet recept. Eftersom denna fredag innehåller glöggkväll tyckte att det passade bra med en härlig och enkel äppelglögg:

Detta behöver du:

1 liter drickfärdig äppeljuice
1 äpple
1 apelsin
2 kanelstänger
2 stjärnanis
1 bit färsk skalad ingefära
1/2 tsk kardemummakärnor
och lite råsocker.

Gör såhär:
  1. Ta skalet från en halv apelsin (skär bort så mycket som möjligt av det vita).
  2. Värm juicen tillsammans med apelsinskalet och kryddorna.
  3. Låt stå och dra en timma eller längre. För att sedan smaka av med råsocker.
  4. Skär äpplet och den andra halvan av apelsinen i bitar.
  5. Servera glöggen med frukten tillsammans med passande tillbehör.
-Hoppas det smakar!        


    
Ha nu en underbar fredag.
Kram på er alla...      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar