söndag 5 december 2010

Pysseltips...








Pysseltips på hur du gör en vacker nötkrans.


Du behöver:
  • En rund halmstomme, i den storleken du vill ha.
  • Blandade nötter
  • Limmpistol
  • Limmstift (till limpistolen)
  • Tålamod 
  • Ej känsliga fingertoppar.

Sen är det rätt så enkelt. Du tar bara nöt för nöt och limmar fast på kransen så tätt som möjligt. Blanda nötterna så du får en jämn spridning. Akta fingrarna från det skållande heta limmet, man bränner sig väldigt lätt. Det tar lite tid, men i gengäld har du en vacker krans du kan spara och använda år från år.
Jag tror att det är sjunde året som jag använder min krans nu.

Om du har kransen utomhus kan du få komplettera med några nötter varje år, eftersom fåglarna gärna smakar på dem.
På min krans har jag lindat runt en dekorationstråd i guld, för att det ska glimma till lite ur vissa vinklar.

Vill du inte göra med nötter nu till jul går det ju självklart att byta ut dem mot andra saker. Jag tycker att det är vackert med kanelstänger och torkade frukter. Denna krans kan ju även göras till olika årstider tex med torkade rosor till våren, snäckor på sommarkransen, eller kastanjer under hösten.

Det var mitt lilla pysseltips!
Idag har vi det lite varmare ute, bara ett par grader kallt.
Så nu laddar vi för en utomhusdag med pulkaåkning och korvgrillning i skogen.

Ha en ljuvlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar