tisdag 11 januari 2011

Mitt första yoga-pass...




...är avklarat!!
Igår var jag då på mitt allra första yoga-pass. Det kändes bra, förutom att man kände sig otroligt stel. Den yogaformen som jag testade på igår kallas för "Yin Yoga".

Yin Yoga är en form av yoga där man utför olika former av stretchövningar, varje position utförs under en längre stund ca 5 minuter. Någon av positionerna var stående, annars utövade man de flesta sittandes eller liggandes i alla möjliga "konstiga" ställningar. På många av punkterna så påminde denna form av yoga om min mindfulness-träning. Speciellt den stretch-övningen som jag brukar göra. Flera av positionerna var till och med samma. 

Under hela passet skulle man försöka att slappna av i kroppen. Hur nu det skulle gå till var för mig först en gåta, men efter en liten stund kändes det faktiskt som att jag blev lite mer avslappnad (i vissa av övningarna). En annan del av träningen var att man skulle försöka att vara helt närvarande där och inte sväva iväg i tanken. Det kändes som att det var både roligt och nyttigt att ta sig iväg på det här. Men en sak kan jag då tala om för er: det är att det verkligen känns i min ömma kropp idag, att jag var iväg igår. Men konstigt vore det väl annars.

Nu är Diezel fin i pälsen, nyborstad, nyklippta tassar och klor. Dax för en promenad i halkan.

Kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar