måndag 18 juli 2011

Växthusdrömmar...

Innan vi flyttade in i huset vi bor i nu så bodde vi i ett mindre hus på gården.
Även det var ett rött hus med vita knutar. Det var där vi byggde mitt underbara växthus, i vilket jag tillbringade en hel del av min lediga tid.

Jag odlade gurkor, tomater, physalis, paprika, sallad, vindruvor och en massa olika kryddor och sommarblommor. Men framför allt var det en underbar plats där jag tillbringade min lediga tid och fyllde på ny kraft och energi.
 Jag satt ofta där i min hängstol och läste, eller bara njöt av de underbara dofterna och synen av de enorma Mårbacka pelargonerna, samtidigt som jag smakade på de solvarma smultronen. 






Nu finns inte mitt växthus mer.
På den platsen där växthuset stod, är nu ett enormt trädäck och uterum byggt. Det känns nästan lite sorgligt men igentligen är jag kanske lika glad är jag för det, för mina vackra spröjsade fönster i alla fall kvar. De står nu i en av våra bodar och bara väntar på att jag ska få ork att gör i ordning dem. Så en vacker dag ska ett nytt växthus byggas upp och jag kommer då återigen att få en underbar plats att samla på mig ny kraft och energi.




Planerna är många och drömmarna är stora.
Jag har funnit en riktigt bra plats i den nya trädgården där jag skulle vilja att mitt växthus byggas och jag har även en liten idé om hur jag vill att det ska se ut. 
Jag har tänkt mig att boden bredvid trädgårdslandet skall förlängas en aning och det är den förlängningen som skall bli mitt växthus. 

Växthuset skall byggas av de fina spröjsade fönstren som jag fick av vår gamla granne och så tänker jag mig att jag ska få tag på ett par vackra gamla dubbeldörrar. Det ska vara riktigt högt i tak med självöppnande luckor för att få till ett riktigt bra klimat. Jag skulle vilja mura någon form av grund till växthuset, en riktigt vacker grund och så skulle jag vilja lägga fint tegel som golv. Alla detaljer skall målas vita och längs med hela sidorna tänkte jag plantera en lavendelhäck. 

Oj oj oj . . . tänk vad man kan spåna iväg med alla idéer.
Men nån gång så hoppas jag att min växthusdröm återigen kommer att gå i uppfyllelse.


Idag har jag faktiskt tagit ett litet steg i rätt riktning, jag har köpt en hel hög med lavendelplantor. Kanske i tidigaste laget och det kanske var att börja i helt fel ände. Men jag kunde inte låta bli när jag hittade dem till världens klipp-pris.
Eftermiddagens syssla får bli att försöka att få ner dem i lite jord och sen ska jag kura in mig inomhus och tända lite ljus nu när det är sånt regn och rusk-väder utomhus.

Kanske även ska sätta mig ner med skissblocket och drömma vidare om mitt blivande växthus.


Ha det bra i sommarregnet . . .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar