måndag 6 februari 2012

Pärlisar...

Idag är det måndag och ny vecka igen. 
Hoppas att denna vecka inte bjuder på lika sträng kyla som helgen har gjort. I lördags natt hade vi -20grader, det kallaste hittills den här vintern. 
Tänk vad fort helgerna går, ja veckorna med för den delen. Men ingen är gladare än jag att veckorna rullar på, nu när min längtan efter våren är så stark. Jag längtar mer och mer efter våren för var dag som går. 
Det är tur att man kan tjuvstarta våren lite här inne i alla fall.

Denna vecka njuter jag av blå pärlisar i köket.





Jag tycker att pärlhyacinter är så otroligt vackra med sin milda blå färg och den ljuvliga vita 
lilla spetskanten på varje klocka. 
Förutom att de är vackra så är det ju så otroligt kul att man kan spara lökarna när de blommat klart. 
Sen när vintern är över så är det bara att plantera ut dem i rabatten och fortsätta att njuta av dem
år efter år :)




 När min syster var liten och hittade pärlisar i rabatten hemma så plockade hon och sa:
-Mmmm....blåååbääär...
Hi hi, ungar är ju roliga, men det kanske inte var så bra!

 
  
Så här ser det ut på köksbordet just nu. 
Jag planterade ner pärlisarna i min vita vackra skål som jag tycker så mycket om. 


Ett litet tips:
Jag tycker alltid att det blir lite roligare om man gör något lite extra av varje arrangemang. 
Det är bara fantasin som sätter gränserna. Något som är väldigt enkelt men som ändå gör stor skillnad, är att bara täcka jorden på något vis. Ibland gör jag det med mossa, ibland vita stenar och ibland lite glaskross. 

Just nu kände jag för att plocka in lite björkris, för att få till lite extra vårkänsla. 
Av det lindade jag en liten krans runt pärlisarna. Det döljer jorden fint och är fullt tillräckligt för att få arrangemanget att se färdigt ut :)

          
 
Hoppas att jag kunde bjuda er på lite vårnjutning med dessa bilder.
Nu skall jag gå och fixa lite fika.


Önskar er alla en fin start på veckan.
Kramar Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar